רק רוצים לישון

כל הדרכים לשינה טובה

לא קל להורים להרדים את הילדים בלילה. פעמים רבות מסרבים הילדים להיכנס מרצונם למיטה, ואז מחפשים ההורים דרכים להרדים את הילדים. אחת מהדרכים להרדמת הילדים, שנוקטים בה ההורים, היא לתת לילד להירדם מול הטלוויזיה. הילד שוכב ער במיטתו, ופשוט נרדם. דרך זו נוחה מאוד להורים, אולם האם היא מומלצת? התשובה היא שדרך זו אינה מומלצת. את הסיבות לכך נסביר במאמר.
נרדם מול הטלויזיה

באיזה שעה באמת הולך לישון הילד?

אין שספק שפשוט ונוח להורים לשים את הילד מול הטלוויזיה ולחסוך להם זמן. בזמן שהילד צופה בטלוויזיה ונרדם, ההורים יכולים לעבוד או לחילופין לצאת ולהשאיר את הילד עם בייביסיטר. גם אם ההורים רוצים זמן שקט לעצמם בבית, טכניקת הרדמה זו הינה הנוחה ביותר עבורם.

אולם, האם באמת הילד הולך לישון מהר? – לא בטוח. פעמים רבות ההורים יהיו שקועים בענייניהם ולא ישימו לב שהילד צופה וצופה עד שעות מאוחרות. גם ההורים ייכנסו לבדוק האם הילד נרדם, הילד יעמיד פנים שהוא ישן וכשייצאו ההורים, ימשיך שוב לצפות בטלוויזיה. לפעמים- עד חצות הלילה.

מה ההשפעה של ההירדמות בשעה מאוחרת על הילד?

העובדה שבסופו של דבר הילד הולך לישון בשעות מאוחרות מאוד הינה הרסנית. הילד עייף ולא מרוכז במהלך הלימודים. הציונים של הילד יכולים להיות נמוכים מאוד, משום שחומר הלימודים לא תמיד נקלט במוחו של הילד בגלל העייפות.

פעמים רבות המורה עלול לחשוב שהילד לא מרוכז בשיעור בגלל הפרעת קשב וריכוז ואז עלולים לפנות ההורים לרופא משפחה או למאבחן לא מקצועי, שייתן אבחנה שגוייה. ילדים רבים בארץ מקבלים ריטלין בגלל חוסר ריכוז משום שלא הלכו לישון בזמן ולא בגלל שיש להם באמת הפרעת קשב וריכוז המצריכה ריטלין.

ההורים חסכו לעצמם מאמץ בערב, אך נאלצים לבזבז זמן וכסף מיותרים

ייתכן שההורים חסכו לעצמם זמן ומאמץ בערב. הטלוויזיה מרדימה את הילדים. אולם למעשה, ההורים מוסיפים לעצמם זמן ומאמץ: הגעה לבית הספר לצורך פגישות עם הצוות החינוכי, אבחונים, ולפעמים כסף על כדור להפרעת קשב וריכוז.

כיצד נוצר מצב בו ההורים רוצים להרדים את הילד מול הטלוויזיה?

כיצד בכלל נוצר המצב בו ההורים רוצים להרדים את הילד מול הטלוויזיה? בדרך כלל ילדים שמתקשים להירדם בלילה הם ילדים שהיו רוב שעות אחר הצהריים מול המסך ולא היו פעילים בצורה אקטיבית מחוץ לבית. פעמים רבות יאכלו ילדים אלו "ג'אנק פוד" ולא תזונה בריאה ומאוזנת. כך נוצר מצב  בו הילד לא עייף מספיק בערב, ולפעמים יהיה אף ערני למדי. במצב זה על ההורים להשקיע זמן רב ואף מאבקים מול הילד.

ההירדמות של הילד, הופכת מהירדמות אקטיבית, להירדמות פסיבית

כאשר הילד נרדם מול טלוויזיה, הוא לא לומד להירדם בצורה אקטיבית אלא פסיבית. מוחו של הילד אינו מסוגל להירדם לבד. הילד מגיע למצב שלא יצליח ללמוד כיצד לעצום עיניים ולהירדם לבד. אובדן יכולת זו תשפיע על הילד במהלך כל חייו.

אין תחליף להרדמה הטבעית של הילד

על ההורים להבין שאין תחליף להרדמה הטבעית. ההורים זוכרים היטב את ימי הילדות בהם היו ההורים מנדנדים את העריסה ושרים שירי ערש. ואת הימים, בהם היו ההורים מקריאים סיפור לילה טוב לפני השינה. בתקופה בריאה זו לא הייתה הטלוויזיה ולא היו מסכים אחרים.

צורה נוספת של הרדמה טבעית: ההורים מבלים עם הילד בצורה פעילה מאוד בשעות אחר הצהריים, וכך הילד עייף מאוד בערב ומסוגל להירדם לבד.

להרדמה בצורות אלו יש השפעה פיזית ונפשית בריאה. טכניקות הרדמה אלו מחזקות את הקשר בין ההורה לילד, ומלמדות את מוחו של הילד כיצד להירדם.

זהו גם ההסבר מדוע בתקופות אלו ללא המסכים, היו הרבה פחות ילדים עם ליקויי למידה.

שתפו עם חברים:

Picture of דר אבירם

דר אבירם

דר אבירם, נושם וחי אינטרנט, אוהב לכתוב, אוהב את פיקסל (הכלב) ואוהב לטייל איתו בטבע. חוף הים הוא המקום המועדף.

שיתוף עם חברים

מאמרים אחרונים

תמצית זעפרן

מחקרים מוכיחים שתמצית זעפרן מסייעת לתמוך במצב-רוח בריא, ברגיעה, ובשינה רגועה*