רק רוצים לישון

כל הדרכים לשינה טובה

קשיי הרדמות אצל מבוגרים

מבוגרים רבים סובלים מקושי להירדם. קשיי ההירדמות גורמים לעייפות וחולשה אצל המבוגרים. העייפות והחולשה עלולים להחריף את הבעיות הבריאותיות של המבוגרים ואף ליצור בעיות בריאותיות חדשות. אילו סיבות גורמות לקושי הרדמות אצל מבוגרים? כיצד ניתן להקל על קשיי ההירדמות של המבוגרים?
איש מבוגר יושב על המיטה ואוחז בבקבוקון כדורי שינה

תזונה לא בריאה ולא מאוזנת

לפעמים קשיי ההירדמות נוצרים בגלל שינויי הורמונים או קשיים במערכת העיכול. לכן חשוב שמבוגרים ישמרו על תזונה בריאה ומאוזנת. חשוב שיקפידו לאכול מאכלים הקלים לעיכול ולא מאכלים המטוגנים בשמן עמוק או מאכלים אחרים הקשים לעיכול.

חשוב להרבות באכילת ירקות ודגנים כמו אורז, שעועית ירוקה, תירס ועוד סוגי דגנים הקלים לעיכול. חשוב מאוד לשתות מים בכמות מספקת.

כאשר התזונה של המבוגר מאוזנת ויש בגופו כמות מספקת של מים, יהיה למבוגר קל יותר להירדם בלילה.

בעיות בריאותיות מקשות על ההירדמות

מבוגרים רבים סובלים מבעיות בריאותיות שונות כמו אי ספיקת הלב, בעיות בפרקים, בעיות בדרכי השתן, סוכרת ועוד. לעיתים נוצרים סיבוכים שונים כתוצאה מבעיות אלו. פעמים רבות הכאבים הנלווים לבעיות אלו מקשים על ההירדמות של המבוגר.

לפעמים נוספות לבעיות הרפואיות מצוקות נפשיות

אם בעיות רפואיות מקשות על המבוגר להירדם, הרי שלפעמים יצטרפו לבעיות אלו מצוקות נפשיות. בגיל המבוגר חלים לפעמים שינויים משמעותיים: המבוגר עוזב את מקום העבודה, ויוצא לפנסיה. לפעמים היציאה לפנסיה גורמת לשעמום ובדידות. לפעמים המבוגר עוזב את מקום המגורים הקבוע ועובר לדיור מוגן, או בקרבת בני משפחתו. שינויי מגורים אלו גורמים לקושי אצל המבוגר.

הפחד והחרדה שמביאים השינויים המשמעותיים, עלולים להקשות על המבוגר בלהירדם.

כשהגוף פחות פעיל - קשה יותר להירדם

מדוע קל יותר לצעירים להירדם? משום שהצעירים פעילים מאוד, וכשהגוף פעיל אז הגוף מתעייף וקל מאוד להירדם. אולם מבוגרים רבים אינם פעילים פיזית. רובם מחוסר יכולת, חלקם מחוסר זמן, או חוסר חשק. לכן גופם לא התעייף מספיק בערב ולכן, קשה להם יותר להירדם.

חוסר שינה מגביר את הבעיות בגוף

מחקרים מראים שחוסר בשעות שינה יוצר בעיות רפואיות בגוף. כיוון שהשינה חשובה מאוד לפעילות המוח, מחסור בשעות שינה בגיל המבוגר עלול להוביל למחלות הקשורות בפגיעה בזיכרון, כמו אלצהיימר ודמנציה.

אילו טיפולים יסיעו למבוגר להירדם?

ישנם סוגים שונים של טיפולים, אשר יסייעו למבוגר להירדם בקלות. אילו טיפולים מתאימים?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), יסייע למבוגר להירדם בקלות רבה יותר.

טיפולי רפואה משלימה: ישנם סוגים שונים של טיפולי רפואה משלימה שיסייעו למבוגר להירדם בקלות. מרבית מהטיפולים הללו יוצרים רגיעה בגוף המבוגר, המקלה עליו את ההירדמות. אחד מסוגי הטיפולים הטבעיים שיוצעו למבוגר הוא שינוי תזונתי. מעבר אל מאכלים היוצרים רוגע, ומקלים על ההירדמות.

בניית סדר יום קבוע: על המבוגר להתרגל לבנות סדר יום קבוע. לדעת באילו שעות הוא צריך ללכת לישון ומתי מתחיל הבוקר החדש. במצב שבו מאוד קשה להירדם מומלץ לא לכלול בסדר היום תנומת צהריים.

יצירת סביבה מרדימה: יצירת סביבה המעודדת הירדמות תסייע למבוגר להירדם. חשוב להחשיך את הבית ולשמור על שקט. לפעמים, אפשר להשמיע יצירה קלאסית נעימה. אפשר לשים בבית של המבוגר בישום של שמנים ארומטיים, שיסייעו בהרדמות קלה יותר.

נטילת כדורי שינה: לפעמים אין ברירה ויש צורך לתת למבוגר כדורי שינה אשר יסייעו לו להירדם טוב בלילה. אולם, יש צורך לוודא שהרופא רושם כדורי שינה אשר לא יזיקו למבוגר. לפני שפונים לרופא לקבלת כדורי שינה, כדאי לנסות את כל השיטות האחרות להירדמות קלה יותר.

שתפו עם חברים:

דר אבירם

דר אבירם

דר אבירם, נושם וחי אינטרנט, אוהב לכתוב, אוהב את פיקסל (הכלב) ואוהב לטייל איתו בטבע. חוף הים הוא המקום המועדף.

שיתוף עם חברים

מאמרים אחרונים

תמצית זעפרן

מחקרים מוכיחים שתמצית זעפרן מסייעת לתמוך במצב-רוח בריא, ברגיעה, ובשינה רגועה*