רק רוצים לישון

כל הדרכים לשינה טובה

המדריך השלם למחזורי שינה וכיצד הם משפיעים על חיי היומיום שלך

איך בעצם מחזור השינה עובד ומה קורה אם לא ישנת מספיק?
גבר צעיר ישן וחולם חלומות נעימים.

מחזור שינה הוא תקופת שינה מלאה מרגע שנרדמת ועד להתעוררות. מחזורים אלה נמשכים בדרך כלל כ-90 דקות.

במהלך מחזור שינה זה, הגוף נע בחמישה שלבי שינה:

1) שינה קלה, 2) שינה עמוקה, 3) תנועת עיניים מהירה (REM), 4) שלב חלומות, 5) ואז חזרה לשינה קלה לפני שתתחיל מחדש.

ארבעת השלבים הראשונים של מחזור השינה ידועים בשם Non-REM (NREM). זה כאשר הגוף שלך הופך להיות פחות ערני ומאט לקראת REM, מה שקורה בדרך כלל כל 90 דקות בערך בזמן מנוחת לילה רגילה.

אם אתה לא ישן מספיק או שיש לך סדר שינה משובש זה יכול להוביל לחוסר מיקוד במהלך היום ולבעיות בריאות בטווח הארוך.

הבנת קצב היממה שלך ולמה אתה צריך להשתתף בה

קצב היום כולו עוסק בשעון הגוף שלך. זהו מחזור טבעי של המקצבים הפנימיים שלנו, כולל שינה וערות, הפועל בדיוק כמו מטרונום פנימי.

החמצת שינה עלולה להיות מסוכנת לבריאותך. זה יכול להוביל להשמנה, סוכרת ומחלות לב. אבל יש דברים שאתה יכול לעשות כדי לעזור לשעון הגוף שלך לעבוד בצורה אופטימלית עבורך. אלה כוללים פעילות גופנית מרובה במהלך היום, הימנעות מקפאין מאוחר ביום, ושימוש באור בהיר בשעות הבוקר המוקדמות כדי לאפס את שעון הגוף.

ההבדל בין REM לשינה ללא REM וכיצד זה משפיע על חיי היומיום שלך

שנת REM ושינה שאינה REM הם שני סוגים שונים של מחזורי שינה. REM הוא קיצור של Rapid Eye Movement, ושינה מסוג זה מתאפיינת בחלום ופעילות מוחית. Non-REM הוא כאשר העיניים שלך דוממות ואין הרבה פעילות מוחית.

אנשים שאינם מקבלים מספיק REM או שינה עמוקה עשויים לחוות סימפטומים כגון עייפות בשעות היום, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, ויסות מצב רוח ירוד ואפילו עלייה במשקל.

זו גם הסיבה שבגללה כדאי לישון מחזורי שינה מלאים בכפולות של 90 דקות, ולא לוותר על שלבים כדי לקבל כמות מתאימה של שנת REM ושנת Non-REM.

מה קורה כשאינך מקבל 7 שעות שינה איכותיות?

כולנו יודעים עד כמה השינה חשובה לרווחתנו ואנחנו גם יודעים שאנחנו לא מקבלים מספיק מזה. אבל מה באמת קורה כשאנחנו לא מקבלים 7 שעות שינה איכותיות?

חוסר שינה מספיק איכותי יכול להשפיע על מצב הרוח שלך, על היכולת לקבל החלטות מהירות ולהוביל לטעויות בשיקול הדעת. שינה איכותית משפרת את ביצועי המערכת החיסונית ופעילות המוח; מי שאינו ישן מספיק יכול להיות נוטה יותר להצטנן ונגיפים אחרים.

שינה איכותית היא קריטית לבריאות מכיוון שהיא מסייעת בשיפור מצבי הרוח, הפחתת הסיכון לדיכאון, מגבירה את רמות האנרגיה, מפחיתה עייפות – מה שמביא לביצועים כלליים טובים יותר – ומגביר את החסינות עם מנוחת לילה טובה יותר.

כיצד לבחור תנוחת שינה שתקל עליך להירדם ולהישאר ישן

תנוחת השינה הנכונה יכולה לעשות פלאים לאיכות השינה שלך. זה צריך להיות נוח, תומך וקל להירדם. יש הרבה תנוחות שינה שונות שיתאימו לאנשים שונים.

אנשים עם בעיות גב צריכים לבחור את תנוחת השינה על הצד או את תנוחת השינה על הבטן. אנשים שרוצים למנוע נחירות צריכים לשים את הראש על כרית ולחבק אותה מתחת לסנטר, כדי שלא תהיה באוויר.

לחלק מהאנשים קל יותר להירדם על הגב או על הבטן – אלה טובים ביותר לאנשים כבדים יותר או לנשים בהריון שרוצות להימנע מלחץ רב מדי על הבטן.

לסיכום, שנת לילה טובה חיונית לבריאות הגופנית והנפשית שלך. מחקרים הראו כי מי שלא ישן מספיק יש סיכוי גבוה יותר להתמודד עם מספר בעיות בריאות. הוכח מדעית שחוסר שינה יכול להוביל למחלות קשות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם ושבץ.

עבור רוב האנשים, שינה טובה בלילה היא חיונית לפריון שלהם למחרת. הם מרגישים רעננים יותר והם מסוגלים להתמודד בקלות עם כל משימות קשות.

לחוסר שינה יכולה להיות השפעה דרסטית על חייך באופן כללי ולכן חשוב שנשמור על שגרת שינה בריאה. עלינו לשמור על איזון חיינו על ידי לא להתאמץ על עצמנו ולתת עדיפות לזמן הפנאי והרגיעה, כמו גם לישון כמות מספקת מדי לילה.

קרדיט לתמונה: bmf2218

שתפו עם חברים:

Picture of דר אבירם

דר אבירם

דר אבירם, נושם וחי אינטרנט, אוהב לכתוב, אוהב את פיקסל (הכלב) ואוהב לטייל איתו בטבע. חוף הים הוא המקום המועדף.

שיתוף עם חברים

מאמרים אחרונים

תמצית זעפרן

מחקרים מוכיחים שתמצית זעפרן מסייעת לתמוך במצב-רוח בריא, ברגיעה, ובשינה רגועה*