רק רוצים לישון

כל הדרכים לשינה טובה

מה קורה כשלא ישנים מספיק

לכל בן אדם, בריא לישון את מספר השעות המומלץ לו ביום. לצערנו, רבים מאתנו לא ישנים מספיק שעות ביום. חוסר בשעות שינה, עלול לגרום למחלות בגוף, תאונות דרכים ותאונות עבודה. על ההשלכות הלא טובות של מחסור בשינה, נפרט במאמר זה.
נהג מנמנם על ההגה מזמן נהיגה

אחת מהסיבות לתאונות דרכים - מחסור בשעות שינה

כשעייפים מאוד אפשר להירדם מבלי שמתכוונים. לצערנו, אנו שומעים שוב ושוב על נהגים שנפגעו בתאונת דרכים בגלל מחסור בשינה. מספיק אפילו שנייה אחת שבה הנהג נרדם בגלל עייפות, ונגרמת התנגשות קטלנית בכביש.

לכן ההמלצה היא לא לעלות לכביש במצב של עייפות קשה. אם מרגישים עייפות באמצע הנסיעה, יש לנקוט במספר פעולות כדי לשמור על ערנות, כמו שמיעת רדיו. משרד התחבורה ממליץ לעצור בתחנת דלק, לשתות כוס קפה או שתייה מרעננת, לאכול ארוחה מרעננת, ואז להמשיך בדרך. לפעמים, יהיה לנהג צורך במנוחה קצרה של חצי שעה.

אם עייפים- לא נוהגים! אם עייפים מאוד, ובמיוחד לאחר לילה ללא שינה, או עם מעט מאוד שעות שינה, מומלץ לא לנהוג. עדיף לנסוע אל היעד במונית או תחבורה ציבורית. אם נוהגים במסגרת שעות העבודה במשך שעות רבות ומאוחרות, מומלץ מאוד לשקול לעזוב עבודה זו ולחפש עבודה אחרת שלא דורשת נהיגה במצב עייפות.

תאונות עבודה נגרמות בגלל מחסור בשינה

לצערנו, אנשים רבים נפגעים בתאונות עבודה בגלל מחסור בשינה. כשהגוף לא ישן מספיק – הגוף עייף. כתוצאה מהעייפות, מרגישים חוסר ערנות. המוח לא מרוכז כתוצאה מעייפות. וכאשר העובד לא מרוכז, הוא לפעמים יבצע טעויות. ישנם סוגי עבודות, שבהם טעות, עלולה להביא לפגיעה פיזית ולפציעות.

לכן, מומלץ לקחת יום חופש במקרה של עייפות קשה: אם העובד מוצא את עצמו בעייפות קשה, מומלץ לו לקחת יום חופש. פעמים רבות נוצר יום אחד של מחסור קשה בשינה. למשל, בוקר שאחרי אירוע משפחתי שהסתיים בשעה מאוחרת. במקרים כאלו מומלץ לקחת יום אחד חופש ולנוח. יש לזכור שגם טעויות משרדיות וניהוליות הנעשות בגלל עייפות הינן טעויות שיכולות להביא נזק כלכלי, ולעיתים קשה לתקנן.

אילו מחלות עלולות להיגרם כתוצאה ממחסור בשעות שינה

כתוצאה ממחסור בשינה עלול הגוף לפתח מחלות שונות. הסיבה לכך, היא שהעייפות פוגעת בתפקוד התקין של הגוף, כולל המערכת החיסונית וחילוף חומרים בגוף. המערכת החיסונית נחלשת ולכן הגוף עלול לפתח מחלות שונות. ילדים שלא ישנים מספיק נוטים להיות חולים יותר.

חילוף חומרים לא תקין בגוף יכול להביא לבעיות גדילה והתפתחות. לכן, ילדים שלא ישנים מספיק, לפעמים, יהיו נמוכים יותר מילדים שישנים הרבה שעות ביום.

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבין חוסר שינה

קיים קשר בין הפרעת קשב וריכוז, לבין חוסר בשינה. כיוון שהמוח עייף בגלל מחסור בשינה, המוח מתפתח פחות. כך, גם חילוף החומרים לא מתבצע בצורה תקינה ועלולה להיווצר בעיית קשב וריכוז.

גם בעיות לימודיות אחרות יכולות להיווצר בגלל מחסור בשינה. כאשר חילוף החומרים במוח לא תקין, יכולים להיווצר בעיות של ליקויי למידה. לכן, חשוב מאוד לדאוג שהילד יישן את כמות השעות הנדרשת לו. למעשה, חוסר שינה אצל תינוקות עלול להביא להיווצרות ליקויי למידה.

האם יש קשר בין פשיעה לבין מחסור בשינה?

לפעמים קיים קשר בין פשיעה לבין מחסור בשינה. נערים עם הפרעות קשב וריכוז שנוצרו מעייפות, ושלא הצליחו להשתלב בלימודים ובחברה, עלולים להתדרדר לפשיעה. גם נערים עם קשיי למידה אחרים שנגרמו מעייפות, ושלא הצליחו להשתלב בלימודים ובחברה, עלולים להתדרדר לפשיעה.

שתפו עם חברים:

Picture of דר אבירם

דר אבירם

דר אבירם, נושם וחי אינטרנט, אוהב לכתוב, אוהב את פיקסל (הכלב) ואוהב לטייל איתו בטבע. חוף הים הוא המקום המועדף.

שיתוף עם חברים

מאמרים אחרונים

תמצית זעפרן

מחקרים מוכיחים שתמצית זעפרן מסייעת לתמוך במצב-רוח בריא, ברגיעה, ובשינה רגועה*